Saturday, 6 July 2013

Ummmmmi,Abaaaaaaaaaaah, Angah nak balik! :'(

Waalaikummusalam 

Satu hari, pernah aku duduk sendiri di tepi jela sambil b'kata, "Ummi, Angah nak balik. Angah rindu Ummi. Angah rindu famili kita". Pernah, aku baring sendirian memeluk patung doremon hadiah ummi sambil b'kata, "Ummi, Angah nak balik. Abah, Angah nak balik"

Sungguh, aku tahu Ummi sebenarnya sakit. Sungguh, aku tahu Ummi demam sejak aku disini. Sungguh, aku tahu Ummi gagahkan diri utk b'temu dgn aku di sini almost 3 minggu lalu. Sungguh, aku tahu Ummi kuatkan hati, tabahkan jiwa, cekalkan perasaan menanggung semua ini sendirian

Aku selalu b'tanya khabar Ummi pada Abah. Pernah, satu hari aku tenang, aku call Abah. B'macam-macam kami borak sampailah,

Wn : Abah, Ummi sihat dah?
Abah : Macam tu laah
Wn : Ummi demam rindu Angah tuu, hehe
Abah : Siapa tak rindu anak dia kalau anak dok jauh *nada mengeluh
Wn : Abah tak rindu Angah? *menahan sebak
Abah : Sikit-sikit
Wn : Abah! Angah rindu giler-giler kot 
Abah : Kalau Abah rindu Angah sesangat pon,bukannya Angah boleh mai kat Abah
Wn : ........... *menitis air mata 

Bukan sekali dua aku call Ummi,Abah b'tanya khabar, melawak, merapu, merepek. Bukan sekali dua aku call Ummi,Abah. Tapi, almost everyday each of them. Setiap petang, setiap malam, setiap ada masa free, aku call Ummi,Abah

Semuanya b'mula saat Imim t'lepas kata, "Abah t'jatuh dari tempat ayak(air) yg kat bumbung tuu". Ya Allah! Laju air mata ini menitik. Kenapa? Macam mana? Bila? Saat itu, persoalan ini menjadi mainan di bibir

Syukur,Alhamdullillah. Abah tak cedara parah, sekadar cedara ringan Tapi sungguh, semua ini cukup mengejutkan aku. Malangnya, ini bukanlah sesuatu yg cukup mengemparkan pada aku. Aku masih punya satu situasi.

Seminggu aku tak sedap hati. Seminggu hati aku gundah gulana. Seminggu, hati aku rasa ada sesuatu t'jadi pada orang yg aku sayang. Tapi, aku persetankan semua tu sebab aku ingat, semua tu cuma perasaan aku. Ya Allah, cuainya aku disini 

Demi Allah, seminggu Ummi disini, berita itu hanya aku tahu kira-kira 6 petang semalam. Sungguh, semua ini aku tahu bukan melalui keluarga tapi melalui FB Ummi. Ya Allah, disaat itu, hanya Allah yang tahu b'tapa hati ini meronta-ronta nak balik Kerteh on the spot

Hati anak mana yang tak sedih, tak menangis melihat keadaan Umminya b'gini? Terbaring lesu dikatil, suara lemah. Ya Allah, ringankan beban Ummi

Aku call Ummi. Aku menangis t'sedu-sedu. Aku luahkan perasaan sedih ini. Aku katakan, "Ummi, Angah rindu Ummi. Angah nak balik. Angah tak mau dok sini dah" Ummi. Ummi hanya mampu membalas semua luahkan aku dengan tangisannya. Ya Allah, sayunya hati disaat mendengar tangisannya. Adakah ini tangisan kerinduannya? 

Wn : Angah tahu Abah mesti nangis rindu Angah kan?
Abah : Eeei, Angah tahu dari sapa?
Wn : Angah ada naluri. Tak pa, Angah rindu Abah jugak *menangis

Selalu kita dengar, hati Ibu mana yang sedih melihat anaknya sakit. Tapi sekarang, dalam situasi wany, hati anak mana yang tak sedih disaat hanya mampu melihat Umminya sakit tanpa mampu membantu.

Ummi : Angah janganlah nangis
Wn : Angah rindu Ummi 
Ummi : Ummi tahu. Angah kuatkanlah yaa

Ya Allah, kuatkanlah, tabahkanlah, cekalkan hati hamba-Mu ini :'(

4 comments:

  1. Ya Allah,sedihnya,sabar ya,ada hikmah di sebaliknya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah. Semoga hikmanya cepat timbul,Amin. Terimakasih :)

      Delete
  2. Replies
    1. Insyaallah. Terimakasih kak Huda :)

      Delete

Rainbow Lucky Charms
 
All Right Reserved To WanyNaziar.Edited By NabilaMedan